6 jun. 2014

El mitjà és el missatge



Segur que tots recordeu aquesta afirmació de McLuhan: «El mitjà és el missatge», en referència al canvi de concepció dels mitjans de comunicació de masses. La teoria es pot resumir en el fet que el contingut d’un missatge resulta indestriable del mitjà que l’expressa, ja que cada mitjà té unes característiques específiques per a expressar-lo (i uns poders al darrere) que determinen de forma directa la interpretació que en fa després el receptor. Per tant, s’han d’entendre com a conjunt, sense separar tècnica i sistema de signes.
En aquest article d’Ángel Ortiz, s’aplica aquesta idea a les xarxes socials i es reflexiona sobre com s’han modificat les relacions en línia des de la irrupció de Facebook, Twitter, Whatsapp i companyia. Crec que és força interessant. Us en deixo un fragment:

El fenómeno de las redes sociales, y no Internet en general, es el que de verdad ha acabado convirtiendo el planeta tierra (mejor dicho, sus áreas desarrolladas y, por tanto, conectadas) en una aldea global. Hasta el estallido de estas plataformas, directamente vinculado al boom del internet móvil, la red era sinónimo de hipertexto, de interacción (bien es cierto que limitada), de fondo documental infinito, de pantalla de sobremesa, de agilidad de gestión, de eficiencia, de canal virtual… Las redes sociales (también las de mensajería como WhatsApp) y su acceso ‘allways on’ a través de móviles y tabletas han catapultado la ‘world wide web’ a la condición de atmósfera. Lo que era líquido se ha transformado en gaseoso. Lo que era una herramienta de comunicación ha adoptado la forma de espacio de relación. En internet los usuarios ya no se comunican entre sí, se relacionan, cosa que es muy distinta. En este caso una cosa de naturaleza más propia de aldeas que de ciudades, por abundar con el ejemplo.

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